ČERNÁ barva

 
 
 

Zde vidíte slovo „barva" napsané v závorkách. Důvod: Černá není opravdu a definitivně žádná barva. Právem také říkáme, že černá je nedostatkem světla. A navíc černá všechny barvy absorbuje, to znamená, že neodráží žádný barevný třpyt. Kromě toho není černá, kterou dokážeme vnímat, z vědeckého pohledu žádnou „skutečnou černou". Protože 5 % světla může být úplně černým povrchem pořád ještě odráženo. Sice žádné barvy, ovšem až 5 % světla. Kdyby těchto 5 % chybělo, pak by se jednalo o skutečnou čerň. Ale zdá se, jako by pro ni lidské oko nebylo konstruováno. Proto se nám černá zdá jako tmavá a skutečně nebarevná. A přesto má černá barva své oprávnění, své vlastnosti a významy. Černá také není žádnou skutečnou „barvou" v našem pozemském bytí. Kdyby neexistovala černá, nemohli bychom rozpoznat ani bílou jako bílou. Kdyby neexistovala tma, nemohli bychom definovat ani světlo jako takové. Žijeme zde na zemi v dualitě, v níž jedno je podmíněno druhým. Zvláštně znějící věta, já vím, ale velmi se vyplatí o ní přemýšlet. Skutečností je také, že černá nám v žádném případě neposkytuje energii, pokud se do ní například oblékáme. Černá barva brání tomu, aby se světlo a barva textilem dostaly k naší pokožce, a tím i k našemu organismu. Proto je možné říci, že když člověk velmi dlouhou dobu nosí výhradně černé oděvy, připravuje se o energii, kterou by mu poskytlo světlo. Je to vlastně velká škoda. Trvale může tento nedostatek energie vést k nedostatku radosti ze života a síly. V 19. století začali lidé věřit, že je po fyzické smrti všechno pryč. Tuto smutnou představu lidé nadále ještě posilovali černým oděvem jako smutkem. Člověk se izoloval od svého okolí a stáhl z vnějšího světa. Před touto dobou vládla víra, že duše vstane z mrtvých, proto lidé tenkrát nosili bílé smuteční šaty. Černá je také výrazem silné potřeby ochrany. Člověk se chtěl po případu smrti skutečně oddělit od svého okolí a být sám se sebou. Pokud potřeba černého oblečení vyjde z nitra člověka samotného, je to na jistou dobu největšího smutku výhodou. Ovšem pokud to člověk dělal kvůli milým sousedům, byl tento zvyk špatně pochopen. Milovaného člověka můžeme nést ke hrobu i ve veselých barvách, pokud se v nich cítíme dobře. Zemřelému člověku jednak naprosto nepomůže, když se pozůstalí objeví v černém a za druhé by člověk neměl zapomenout, že se zemřelá duše rozloučila se svým pomíjivým tělem proto, aby se na onom světě znovu zrodila. A to je přece vlastně radostná záležitost. Přál bych si, abyste tuto skutečnost chápali jen jako podnět k zamyšlení. Každý si musí prožít svůj smutek sám, i rozhodování, jak se s ním vypořádat a zacházet s ním vzhledem k svému nitru i okolí. Shora vylíčený způsob je jen mým vlastním názorem a není žádným platným pravidlem pro lidi obecně. Pokud člověk například kombinuje černou se sytými a jasnými barvami, je účinek dotyčné barvy zesílen. Černý odstín prakticky zdůrazňuje kteroukoli barvu víc, než kdyby byl člověk například oblečen kompletně jen v této jedné barvě. Příklad: Pokud má dáma na sobě růžové letní šaty, je na ni velmi příjemný pohled - působí na srdce i duši jako balzám. Pak si však tatáž dáma oblékne černé letní bavlněné kalhoty s lehoučkou růžovou letní halenkou. Již při té představě můžeme cítit, jak bude růžová působit výrazně. Pokud například nosíte černou/žlutou, posiluje to intelekt, ale ukazuje i intelektuální touhu po moci. A v neposlední řadě tato kombinace nesmírně posiluje koncentraci. Totéž samozřejmě platí nejen u nošeného oblečení, nýbrž podobně i u zbarvení prostoru. Vezměme si jako příklad černou/bílou: Představte si obývací pokoj, který je zařízen jen v černých a bílých tónech, včetně dekorací. Mohl by se v něm člověk skutečně delší dobu cítit dobře? Já osobně cítím, že by tu něco chybělo, místnost by nebyla plná života. Taková kombinace často skrývá rozporuplnou víru „...buď/anebo..."! Jen skutečný život je mnohem spíše „... jak, tak i..." Nošení černé je často „in" u dospívajících ve stadiu puberty. Je to vlastně logický způsob chování. Začíná totiž fáze skrývání se, nové orientace ve vlastním nitru a v neposlední řadě i pomalé a postupné osvobozování se od domova. V takových fázích je pro mnohé mladistvé důležité mít ve svém prostředí černou barvu. Ať již na oblečení, ve vlastním pokoji...! Je to v pořádku, za předpokladu, že tento stav netrvá více let. Pokud tomu tak je, naskýtá se závažná otázka, jestli se sem skrytě nevplížil problém s drogami. Prosím nahlížejte na to jen jako na znamení, protože bych nechtěl, abyste hned za každým černě oděným člověkem viděli drogového dealera, tak to míněno skutečně nebylo. Pokud tato fáze černé trvá příliš dlouho (několik let), můžete tomuto člověku poslat světlo a barvu silou svých myšlenek. Zahalte ho každý den s láskou do jiné barvy duhy. Nebo v myšlenkách naplňte pokoj pokaždé jinými barvami, případně duchovně pevně instalovanou, neustále zářící duhou. Proti tomu nemůže být námitek. Takovým způsobem je možné se z této životní fáze opravdu dostat snáze. Také můžete zapříst milý, láskyplný rozhovor v místnosti, kterou jste nejdříve duchovně „vymalovali" nádhernou, sytou modří. Ta podporuje komunikaci. Nebo snad také tyrkysovou, která může opět povzbudivě působit na komunikaci srdce. Dopřejte své fantazii volný prostor pro blaho všech zúčastněných. Černá „barva" je také často používána v lidové mluvě k označení něčeho negativního. Takových výrazů existuje jistě velmi mnoho, my vám zde nabídneme jen několik příkladů: práce načerno, černá špína za nehty, vidět černě, černý obchod...

Existuje však jedna oblast, v níž je černá vykládána pozitivně a často také pozitivně působí, pokud člověk sleduje určité cíle. A to je oblast erotiky. Zde opět platí princip, že černá může vizuálně zdůrazňovat ostatní barvy. Jako například tzv. sexy prádlo bývá právě černé. Zde působí barva odhalené pokožky ve spojení s černí ještě přitažlivěji. Nebo černé oči a/nebo vlasy jsou hodnoceny jako ohnivé a pěkné. Černě orámované oči jsou považovány za erotizující (tužkou na oční linky nebo řasenkou). Černé ložní prádlo by mělo také působit eroticky... a tak existuje v této oblasti ještě několik dalších věcí, kde je cíleně využívána černá barva. Dále se už pouštět nebudeme. Vidíte, že černá barva má své oprávnění, i když je definována jako nepřítomnost světla a barvy.

 

 

Shrnutí pro černou (barvu)

Hesla : Vizuálně zdůrazňuje ostatní barvy, ochranu, smutek, vymezení, přechodný návrat života, erotiku, často je neprávem vykládána negativně.

Čakra : Žádné přiřazení

Myšlenky : Černá je „barvou", z níž všechno pochází, semeno v temné zemi, dítě v temném matčině lůně...! Z temnoty může přidáním světla vzniknout nový život. Tma je často nezbytná k soustředěnému a cílenému vzniku nového po žádoucím vymezení a stažení se zpět.